پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجسمه فردوسی در ایتالیا؛ ماجرای میدان فردوسی رم
نوشته شده در چهار شنبه 12 مهر 1402
بازدید : 434
نویسنده : مهدی پرویز

اگر در رم بودید و ناگهان توریستی از شما پرسید که میدان فردوسی کجاست، تعجب نکنید! در نزدیکی‌های مرکز رم، میدانگاهی به نام شاعر حماسه‌سرای بزرگ ایران، یعنی فردوسی وجود دارد. مجسمه فردوسی در ایتالیا که نمادی از فرهنگ و هنر ایرانیست، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رم محسوب می‌شود که تقریبا نظر اغلب توریست‌ها به‌ویژه گردشگران ایرانی را به خود جلب کرده است. نکته جالب اینجاست که مجسمه فردوسی در کشوری واقع شده که خود سرزمینی غنی از فرهنگ و هنر است و هنرمندان و مجسمه‌سازان مشهوری مثل لئوناردو داوینچی و میکل‌آنژ دارد. 

سازنده مجسمه فردوسی در ایتالیا کیست؟

این مجسمه در سال 1337 توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد. تندیس فردوسی پس از ساخت به رم انتقال پیدا کرد و طی مراسمی در میدانی از شهر رم نصب شد. به همین دلیل هم این مکان را با نام میدان پیازال فردوسی (Piazzale Ferdowsi) می‌شناسند. استاد ابوالحسن صدیقی از نقاشان و مجسمه‌سازان برجسته ایرانی و همچنین از شاگردان کمال‌الملک بوده است. استاد صدیقی از جانب گوستينوس آمبروزی مجسمه‌ساز ايتاليايی، میکل‌آنژ ثانی شرق نامیده شد. وی با دیدن اين مجسمه، چنان تحت‌تاثیر قرار گرفت كه در دفتر يادبود نوشت: «دنيا بداند، من خالق مجسمه فردوسی را ميكل‌آنژ ثانی شرق شناختم. ميكل‌آنژ بار ديگر در مشرق‌زمين متولد شده است». بیشتر مجسمه‌های معروفی که می‌شناسید، همه کار استاد صدیقی است!

تندیس فردوسی در میدان فردوسی تهران، تندیس نادرشاه افشار در مشهد، مجسمه امیرکبیر در پارک ملت تهران، تندیس خیام در پارک لاله تهران، تندیس یعقوب لیث صفاری در زابل و همچنین نقاشی ابوعلی‌‎سینا که به‌عنوان پرتره رسمی این دانشمند شناخته می‌شود، همگی ساخته دست استاد ابوالحسن صدیقی هستند. این هنرمند به‌خاطر ساخت مجسمه فردوسی در ایتالیا، حین مراسم افتتاحیه، از رئیس‌جمهور وقت این کشور، نشان عالی هنر ایتالیا را دریافت کرد.

متریال و ویژگی‌های اثر مجسمه فردوسی در ایتالیا

مجسمه فردوسی در ایتالیا به ارتفاع 1 متر و 85 سانتی‌متر از جنس مرمر سفید کارارا ساخته شده است. در پایین پای این مجسمه هم جایگاهی وجود دارد که مجسمه روی آن سوار شده و نوشته‌هایی مانند یک کتیبه شامل معرفی فردوسی به زبان‌های فارسی و ایتالیایی و همچنین ابیاتی از شاهنامه دارد.

نکته جالب این که استاد صدیقی به‌قدری ظریف این تندیس را ساخته‌اند که اگر به کتابی که در دست فردوسی است نگاهی بیندازید، شاهد ابیاتی از شاهنامه خواهید بود. البته که تندیس در ارتفاع قرار گرفته و نگاه‌کردن به داخل کتاب کار راحتی نیست. اگر باز هم ریزتر به این اثر نگاه کنید، متوجه امضای هنرمند تحت عنوان SADIGHI 1958  A در پایین پای راست مجسمه خواهید شد.

مرمت و نگهداری مجسمه فردوسی در ایتالیا چگونه است؟

این مجسمه به دلیل شرایط آب‌وهوایی و گذشت بیش از 50 سال از ساخت و نصب آن، تا حدی تخریب شده بود و نوشته‌های حک‌شده پایین مجسمه تقریبا از بین رفته بودند. به همین دلیل هم رایزن فرهنگی سفارت ایران در ایتالیا با همکاری شهرداری رم، تیمی متخصص از مرمت‌گران ایتالیایی فرستاد و پیش از فرارسیدن روز بزرگداشت فردوسی، بازسازی‌ها و مرمت اثر را انجام دادند. حالا هم شهرداری رم برای جلوگیری از تخریب و فرسودگی مجسمه فردوسی در ایتالیا هر ساله تلاش‌ها و آزمایش‌هایی روی آن انجام می‌دهد. به همین دلیل هم بعضی از کارشناسان ایرانی از مقامات شهر رم درخواست کرده‌اند تا به جای نسخه فعلی و اصلی این مجسمه که ارزشمند است، یک نسخه کپی را جای آن قرار دهند و نسخه اصلی را به موزه منتقل کنند.

میدان فردوسی ایتالیا کجاست؟

مجسمه فردوسی در ایتالیا در ناحیه لاتزیو، شهر رم و در پارک طبیعی بزرگی به نام ویلا بورگز (Villa borghese) قرار گرفته که می‌توانید به‌صورت رایگان از آن بازدید کنید. برای دسترسی به این پارک که یکی از بزرگ‌ترین بوستان‎‌های رم است، می‌توانید از ایستگاه‌های متروی Flaminio و Spagna استفاده کنید. در محوطه این پارک علاوه بر مجسمه فردوسی می‌توانید شاهد تندیس‌های مشاهیر مختلف دیگری هم باشید. در پارک ویلا بورگز موزه‌های مختلفی مثل موزه گالریا بورگزه، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

شادروان علی‌اصغر حکمت، ادیب، مترجم و یکی از مسئولان فرهنگی وقت، در خاطرات اوایل دهه 30 که در رم به رشته تحریر درآورد، می‌نویسد: «در سر راه یکی از میدان‌های کوچک پارک «ویلا بورگز»، محل زیبایی به نام فردوسی موسوم به «پیاتزا فردوسی» را دیدم و تصمیم گرفتم اعتباری برای سفارت ایران بفرستم تا مجسمه فردوسی را در آنجا نصب کنند.»

البته که ارتباط فرهنگی میان این دو کشور کهن به همین مجسمه فردوسی در ایتالیا ختم نمی‌شود و اگر با تور ایتالیا به شهر رم سفر کنید، قطعا شاهد نشانه‌ها و آثار دیگری از ایران خواهید بود که این خود نشانی از علاقه زیاد و فرهنگ نزدیک ایتالیایی‌ها به ما ایرانی‌هاست.

سخن آخر

 فردوسی از مفاخر مهم ایران است که شهرت و اهمیتش فقط به مرزهای ایران محدود نمی‌شود. حضور مجسمه فردوسی در ایتالیا ممکن است برای بسیاری از ایرانی‌ها عجیب باشد، ولی دور از انتظار نیست که فردی با پیشینه و شهرت فردوسی، در سایر نقاط جهان هم معرفی شود. از ویژگی‌های حضور مجسمه فردوسی در ایتالیا می‌توان به آشنا شدن سایر مردم جهان با این شخصیت مهم اشاره کرد؛ مخصوصا در شهر توریستی و مهمی مثل رم.


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



دانستی ها
نوشته شده در پنج شنبه 8 تير 1402
بازدید : 424
نویسنده : مهدی پرویز

-پروانه ها با پای خود مزه را احساس میکنند .

ـ شتر در هنگام تشنگی میتواند 95 لیتر آب را در کمتر از 3 دقیقه بنوشد .

ـ تعداد افرادی که سالانه از نیش زنبور میمیرند بیشتر از کسانی است که سالانه از نیش مار میمیرند.  

ـ گربه وسگ هر کدام 5 گروه خونی دارند و انسان 4 گروه.

ـ زنبور عسل دو معده دارد: یکی برای انبار کردن عسل ویکی برای غذا.

ـ سریع ترین عضله بدن انسان زبان است.

ـ در سال 1980 بوتان تنها کشور جهان بود که تلفن نداشت.

ـ طول قد هر انسان سالم برابر 8 وجب دست خود اوست.

ـ طول رگهای بدن انسان 560 هزار کیلومتر است.

ـ در برج ایفل 2500000 پیچ به کار رفته است.

ـ میزان انرزی که خورشید در یک ثانیه تولید میکند؛ برای تولید برق مورد نیاز تمام کشورهای جهان در مدت یک میلیون سال کافی است.

ـ خنده آسانتر از اخم کردن است؛ برای خندیدن انسان از 17 عضله صورت وگردن استفاده می کند در حالی که برای اخم کردن از 40 عضله.

ـ گربه در گوشش 32 عضله دارد.

ـ خرسها موجوداتی چپ دست هستند.

ـ مورچه به هنگام مسموم شدن همیشه روی پهلوی راست می افتد.

ـ در فصل پائیز 700 تا 900 هزار برگ درخت بلوط میریزد.

ـ درصورتی که زنی به کوررنگی مبتلا باشد ؛ فرزندان پسر اوکوررنگ میشوند.

ـ مغز انسان بیش از سایر اعضای بدن کار میکند وبیش از20% از انرژی بدن را مصرف می کند.

ـ هر یک لیتر بنزین معادل 5/23 تن گیاهان مدفون شده در قرنها پیش است.

ـ 90% یخ دنیا در سرزمین های قطبی است.

ـ متوسط وزن مردان در کره زمین بیش از وزن زنان است.

ـ نیاز مردان به صحبت کردن در هر روز دوازده هزار واژه، و نیاز زنان 23 هزار واژه است.

ـ اگر تکثیر باکتری تا 24 ساعت ادامه یابد ، توده 2 تنی از یک باکتری بوجود می آید.

ـ وسعت و عرض کهکشان راه شیری حدود 70 هزار سال نوری است.

ـ سرعت گردباد گاهی به300 تا 450 کیلومتر در ساعت می رسد.

ـ عمیق ترین دریاچه جهان دریا چه بایکال در روسیه است که 1940 متر عمق دارد.

ـ حدود 7 هزار نوع برنج مختلف در دنیا وجود دارد.

ـ یک میلیون کره به اندازه زمین در خورشید جای می گیرد.

ـ 1300 کره زمین در سیاره مشتری جای می گیرد.

ـ فنلاند از 179 هزار و 585 جزیره تشکیل شده است.

ـ زنبورها از بوی عرق بدشان می‌آید و به کسی که به نوعی بدنش بو دهد یا عطر و ادکلن زده باشد حمله می‌کند.

ـ‌ از بین رنگها رنگ سفید برای زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه ای ناراحت کننده است.

ـ انسان با خوردن 20 نیش از زنبور عسل در آن واحد خواهد مرد.

ـبدن زنبور داران در برابر نیش زنبورها مقاوم می‌شود و اغلب می‌توانند بیشاز صد عدد نیش زنبور عسل را تحمل کنند و احساس ناراحتی هم نکنند.

ـ از آنجا که زنبور عسل بی نظمی را دوست ندارد،‌ اگر جلوی کندوی آنها بایستید و مانع رفت و آمد آنها شوید به شما حمله خواهند کرد.

ـ نور خورشید فقط تا عمق 400 متری آب دریا نفوذ می‌کند.

ـ سختی آب مشابه سختی بتن است.

ـ رعد و برقی به طول 6/1 کیلومتر دارای الکتریسیته کافی برای روشن کردن یک میلیون لامپ است.

ـ‌ هنگام صحبت برای بیا ن هر کلمه 72 ماهیچه به کار گرفته می‌شود.

ـ لایه پوستی که آرنج را پوشانده است هر 10 روز یکبار عوض می‌شود.

ـ خون میگوها آبی رنگ است، عنکبوتها خونی روشن و شفاف دارند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



دانستنی های عجیب
نوشته شده در یک شنبه 23 آبان 1400
بازدید : 385
نویسنده : مهدی پرویز

یک لحظه فکر کنید، عجیب ترین چیزی که این چندروزه شنیده اید چه بوده است؟ در ادامه یک سری دانستنی عجیب و غریب از سراسر دنیا جمع آوری شده که پیشنهاد می کنیم آنها را از دست ندهید! با ما همراه باشید.
1. طبق اعلام نشنال جئوگرافیک، احتمالاً تا سال 2016 دیگر هیچ فرد مو قرمزی در دنیا وجود نخواهد داشت!

2. دانشمندان اعلام کرده اند که زنان واقعاً به خواب بیشتری نسبت به مردان احتیاج دارند. مطالعه ای که بر روی 210 زن و مرد میانسال انجام شد نشان داد که واقعاً زنان به خواب بیشتری احتیاج دارند و کمبود خواب در زنان منجر به مشکلات مربوط به سلامتی بیشتری نسبت به مردان می شود. گفته می شود که کمبود خواب در زنان شدیداً باعث ایجاد سطح بالایی از پریشانی روانی، رفتارهای خشن و افسردگی می شود.
3. تسلا می توانست بسیاری از محاسبات انتگرال را در ذهنش انجام دهد و این باعث می شد که معلم هایش فکر کنند که او تقلب می کند.
4. Synesthesia یک پیشامد عصبی است که هنگام بروز در افراد باعث می شود بتوانند اعداد و حروف را رنگارنگ ببیننند و قادر به دیدن صداها باشند.(یک بیماری نورولوژیک است و تحت تأثیر مواد مخدر ایجاد نمی شود.)
5. ایده ی ساختن کفش های شنا در سن 11 سالگی به ذهن بنجامین فرانکلین خطور کرد.

 

6. در سال 1918، صورتی رنگی پسرانه و مظهر قدرت و آبی رنگی دخترانه بود!
7. یک دختر 19 ساله، در حین جراحی مغزش، بیدار شد، او هیچ احساس دردی نمی کرد و از پزشکش در حین عمل راجع به روند جراحی سؤال می کرد.
8. دانشمندان بر این باورند که در برخی سیارات، فشار و دمای بالا باعث تغییر شکل گاز متان می شود. یعنی در زحل و مشتری باران الماس می بارد.
9. شایع ترین خوابی که تاکنون گزارش شده، خواب خیانت است.
10. کفش های پاشنه بلند ابتدا برای مردان در نظر گرفته شده بودند چراکه آنها را قدبلندتر و مردانه و قوی تر نشان می داد!
11. گربه ها فقط برای برقراری ارتباط با انسان ها میو میو می کنند.
12. بسیاری از پروانه های بالغ هرگز مدفوع نمی کنند. در عوض تمام چیزی که می خورند را به انرژی تبدیل می کنند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



دانستنیها
نوشته شده در شنبه 20 ارديبهشت 1399
بازدید : 1929
نویسنده : مهدی پرویز

1.آیا می دانید قدیمی ترین بنا در شمال توکیو 50 هزار سال قدمت دارد.

2.آیا می دانید همه سیاره های منظومه شمسی از غرب به شرق دور محور خود میچرخند اما سیاره ناهید از شرق به غرب میچرخد.

 

3.آیا می دانید سرعت تولید مثل در چین آنقدر زیاد است کارگر آنها مقابل شما حرکت کنند هیچ گاه به پایان نمی رسد.

4.آیا می دانید غذای مورد علاقه مردم آمریکا پیتزاست و آنها میانگین روزانه 73 هزار مترمربع پیتزا می خورند.

5.آیا می دانید خطوط هوایی آمریکا با حذف یک زیتون از سالاد هر مسافر توانست 40 هزار دلار صرفه جویی نماید.

6.آیا می دانید چینی ها بیشتر از آمریکایی ها انگلیسی بلدند.

7.آیا می دانید زمان کوتاه ترین جنگ 38 دقیقه بود و بین نازی ها و انگلستان رخ داد.

8.آیا می دانید که سنگ بکار رفته در هرم خئوپوس در مصر به قدری است که با آن می توان دیواری آجری به ارتفاع 50 سانتی متر دور دنیا ساخت.

9.آیا می دانید انسان برای اولین پروازش در 1783 8 کیلومتر را با بالن پیمود.

10.آیا می دانید مساحت کره زمین 515 میلیون کیلومتر می باشد.

11.آیا می دانید جمیعت جهان تا 50 سال آینده از مرز 9 میلیارد نفرعبور خواهد کرد.

12. آیا می دانید کهکشان راه شیری 100 میلیون ستاره و یا بیشتر دارد.

13.آیا می دانید عمر کهکشان راه شیری 10 میلیارد سال است.

14.آیا می دانید سیاره زهره گرمترین سیاره است و درجه حرارت آن درجه462 می باشد.

15.آیا می دانید 33 میلیارد الکترون در هر قطره آب وجود دارد.

16.آیا می دانید حلزون قادر است سه سال بخوابد.

17.آیا می دانید کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی جمله I am است.  

18.آیا می دانید حیوانی که چشمانش از مغزش بزرگ تر است شتر مرغ می باشد.

19.آیا می دانید عمر خورشید 5 میلیارد سال است.

20.آیا می دانید سگ ها کمتر از 100 صدا از خود تولید می کنند اما گربه ها بیش از یکصد صدا تولید می کنند.

 


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



بازدید : 458
نویسنده : مهدی پرویز

ما می‌توانیم شخصیت منفی یک فیلم را از چهره‌اش تشخیص دهیم

در آوریل 2017، ما مطلع شدیم که بسیاری از شخصیت‌های منفی یا بدمن‌های شناخته‌شده سینما، دارای شباهت‌هایی قابل‌توجه در چهره خود هستند. بنابراین ما به‌احتمال‌زیاد می‌توانیم افراد خوب و بد را با نگاه کردن به چهره آن‌ها، از هم تشخیص دهیم. 

محققان آمریکایی با بررسی 10 قهرمان و شخصیت منفی تمام تاریخ سینما، ازجمله شخصیت‌هایی مثل هانیبال لکتر، دارت ویدر، ملکه داستان سفیدبرفی و جادوگر بدذات غرب، متوجه شدند که 6 تن از آن‌ها دارای تشابهات زیادی ازنظر طب پوست‌شناسی یا درماتولوژی هستند.

این تشابهات شامل ویژگی‌هایی مانند میزان ریزش موها، سیاهی زیر چشم‌ها، چین‌وچروک‌های عمیق روی پوست، زخم‌های روی صورت، زگیل‌ها و بینی بزرگ و گرد می‌شوند.

همفری بوگارت و ایندیانا جونز تنها قهرمان‌ها یا شخصیت‌های مثبتی بودند که دارای یکی از این ویژگی‌ها، یعنی زخم صورت بودند. اما چهره آن‌ها بسیار لطیف‌تر و جذاب‌تر از آن بود که به‌عنوان یک شخصیت منفی تلقی شوند.

محققان در پایان به این نکته اشاره کردند که تمایل هالیوود برای نمایش دادن ناهنجاری‌های پوستی به‌عنوان یکی از مشخصه‌های کاراکترهای منفی، ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای کسانی شود که ویژگی‌های پوستی آن‌ها در دنیای واقعی، با این بدمن‌ها یکسان باشد.


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



بازدید : 437
نویسنده : مهدی پرویز

 

دانستنی های عجیب اما واقعی

تا به امروز تنها 0.001٪ از موجودات جهان مورد مطالعه قرار گرفته اند یعنی این جهان هنوز اسرار پنهان زیادی دارد و شاید به همین دلیل است که هیچ شخص زنده ای نمی تواند همه چیز را درباره ی این سیاره بداند.

ما در این مقاله از سایت کوکا بیش از 50 دانستنی جالب و خواندنی و البته علمی برای شما گردآوری کرده ایم که ممکن است پس از خواندن آنها با صدای بلند بگویید : نه بابا!!!!!!


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



چند دانستنی جالب و خواندنی
نوشته شده در پنج شنبه 2 آبان 1398
بازدید : 430
نویسنده : مهدی پرویز
# یک سوسک حمام می‌تواند 9 روز بدون سر زندگی کند تا اینکه از گرسنگی بمیرد.
#  یک کوروکودیل نمی‌تواند زبانش را بیرون در بیاورد.
#  حلزون می‌تواند 3 سال بخوابد.
#  به طور میانگین مردم از عنکبوت بیشتر می‌ترسند تا از مرگ!
# اگر جمعیت چین به شکل یک صف از مقابل شما راه بروند، این صف به خاطر سرعت تولید مثل هیچ‌وقت تمام نخواهد شد.
# خطوط هوایی آمریکا با کم کردن فقط یک زیتون از سالاد هر مسافر در سال 1987 توانست 40000$ صرفه‌جویی کند.
# ملت آمریکا بطور میانگین روزانه 73000 متر مربع پیتزا می‌خورند.
# چشم‌های شترمرغ از مغزش بزرگتر است.
#  بچه‌ها بدون کشکک زانو متولد میشوند. کشکک‌ها در سن 2 تا 6 سالگی ظاهر می‌شوند.
# کوبیدن سر به دیوار 150 کالری در ساعت مصرف می‌کند.
# پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند.
# گربه‌‌ها می‌توانند بیش از یکصد صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از 10 تا!
# ادرار گربه زیر نور سیاه می‌درخشد.
# تعداد چینی‌هایی که انگلیسی بلدند، از تعداد آمریکایی‌هایی که انگلیسی بلدند، بیشتر است!!
# دوئل کردن در پاراگوئه آزاد است به شرطی که طرفین خون خود را بر گردن بگیرند.
# فیل‌ها تنها حیواناتی هستند که نمی‌توانند بپرند.
# هر بار که یک تمبر را میلیسید 10/1 کالری انرژی مصرف می‌کنید.
# فورییه 1865 تنها زمانی بود که ماه کامل نشد.
# کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی I am است.
# اگر عروسک باربی را زنده تصور کنید سایزش 33-23-39 و قدش 2 متر و 15 سانتی‌متر خواهد بود با گردنی 2 برابر بلندتر از یک انسان نرمال.
# تمام خرسهای قطبی، چپ دست هستند.
# اگر یک ماهی قرمز را در یک اتاق تاریک قرار دهید، کم کم رنگش سفید می‌شود.
# اگر به صورت مداوم 8 سال و 7 ماه و 6 روز فریاد بزنید، انرژی صوتی لازم برای گرم کردن یک فنجان قهوه را تولید کرده‌اید.
# در مصر باستان افراد روحانی تمام موهای بدن خود را می‌کندند حتی ابروها و موژه‌ها.
# کوتاه‌ترین جنگ در تاریخ در سال 1896 بین زانزیبار و انگلستان رخ داد که 38 دقیقه طول کشید.
# در 4000 سال گذشته هیچ حیوان جدیدی رام نشده است.

 

# هیچ‌وقت نمیتوانی با چشمان باز عطسه کنی.

# تعداد انسان‌هایی که به وسیله خر کشته می‌شوند، از انسان‌هایی که در سانحه هوایی می‌میرند بیشتر است.
# چشم‌های ما از بدو تولد همین اندازه بوده‌اند، اما رشد دماغ و گوش ما هیچ‌وقت متوقف نمی‌شوند

:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



a
نوشته شده در دو شنبه 18 شهريور 1398
بازدید : 500
نویسنده : مهدی پرویز

اطراف خودتان را تنها با افرادی پر کنید که قصد دارند شما را بالاتر ببرند.
“اپرا وینفری”

******

متن آموزنده و پند آموز ناب

تنها یک فکر مثبت کوچک در صبح می تواند کل روزتان را تغییر دهد.
“دالایی لاما”

******

چیزهای بد بدترین چیزی نیستند که ممکن است برای ما اتفاق بیفتد. “هیچ چیز” بدترین چیزی است که می تواند برای ما رخ دهد!
“ریچارد باخ”

******

مطالب آموزنده و مفید

ما زیبایی پروانه را تحسین می کنیم اما به ندرت تغییراتی که آن پروانه برای رسیدن به این زیبایی گذرانده را نیز تحسین می کنیم.
“مایا آنجلو”

******

شکست، شانس شروع دوباره با هوشمندی بیشتر است.
“هنری فورد”

******

امید چیست؟ امید، آرزوی تحقق پیدا کردن چیزی است، ایمان، باور داشتن به این است که آن چیز تحقق پیدا خواهد کرد.
“نورمن وینسنت”

******


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



علمی
نوشته شده در شنبه 16 شهريور 1398
بازدید : 489
نویسنده : مهدی پرویز

جویدن آدامس هنگام خرد کردن پیاز مانع از اشک ریزی شما می شود.

ـ اثر لب و زبان هر کس همانند اثر انگشت آن منحصر به فرد است.

ـ رشد کودک در بهار بیشتر است.
 
ـ ۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می کشد تا نور خورشید به زمین برسد.

ـ ظروف پلاستیکی تقریباً ۵۰۰۰۰سال در برابر تجزیه مقاومند.

ـ تنها قسمتی از بدن که خون ندارد قرنیه چشم است.

ـ شترمرغ در ۳ دقیقه ۹۵ لیتر آب می خورد.

ـ حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند.

ـ کرم های ابریشم در ۵۶ روز ۸۶ برابر خود غذا می خورند.

ـ زمان بارداری فیل به دو سال می رسد.

ـ در یک سانتی متری پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است.

ـ شدیدترین نعره ها متعلق به وال ها است که برابر با صدای موتور جت است.

ـ وقتی یک نوزاد در حال گریه است با صدای ش....ش.... شما آرام می شود به این دلیل که صدای آبی که اطراف نوزاد در شکم مادر است را برایش تداعی می کند، در ضمن این یکی ازدلایلی است که چرا صدای ساحل دریا به انسان آرامش می دهد.

ـ دلفین ها همانند گرگ ها هنگان خواب چشم هایشان را باز می گذارند.

ـ با نگاه کردن به گوش حیوانات می توانیم به تخم گذار بودن یا بچه زا بودن آنها پی ببریم. بدین صورت که تخم گذاران گوششان ناپیدا و بچه زایان گوششان نمایان است، تنها یک اسثتنا وجود دارد آن هم نوعی افعی است که بچه زاست اما گوشش دقیق پیدا نیست.

ـ بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب است.

ـ انسان امروزی به طور متوسط ۶ سال از عمر خود را تلویزیون نگاه می کند و ۶ سال را صرف غذا خوردن می کند و یک سوم را می خوابد.

ـ موش دو پای آفریقایی از میدان دید ۳۶۰ درجه برخوردار است.

ـ مغز انسان تنها ۲ درصد از وزن انسان را تشکیل می دهد ولی ۲۵ درصد اکسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف می کند.

- سرعت عطسه یك انسان برابر است با 160 كیلومتر در ساعت

- آب دریا بهترین ماسك صورت است !

- چشم انسان معادل یك دوربین 135 مگا پیكسل عمل می كند !

- 90% سم مار از پروتئین تشكیل شده است !

- مغز در هنگام خواب فعالتر از وقتی است كه تلویزیون می بینید !


:: موضوعات مرتبط: دانستنيها , ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد